LÆRERVEJLEDNING

Praktiske informationer

Besøget foregår på LIFE Campus i Lyngby. (©LIFE)

Information om besøget

Hjerteblod består af tre dele:
  • Før LIFE Campus
    Før besøget skal I arbejde med et obligatorisk forberedelsesmodul på LIFE's undervisningsplatform. Forberedelsesmodulet varer 1 time og 30 minutter.
     
  • På LIFE Campus
    Du og dine elever skal besøge LIFE Campus. Besøget varer fra kl. 9.00 til 15.00, inkl. pauser.
      
  • Efter LIFE Campus
    Efter besøget er der forslag til en fagtekst, en aflevering og en evaluering, som I kan arbejde videre med på LIFE's undervisningsplatform.

Adressen på LIFE Campus er:
  • Biologiens vej 5, 2800 Kongens Lyngby.
Det er vigtigt, at du informerer eleverne om, at de selv skal medbringe mad, da der ikke er mulighed for køb af mad hverken på eller omkring LIFE Campus.
Senest 14 dage før besøget får du en mail fra en LIFE-underviser med en række praktiske informationer om besøget. Du er velkommen til at kontakte underviseren, hvis du har yderligere spørgsmål. 

Sikkerhed i Hjerteblod   

I Hjerteblod udfører eleverne fysisk aktivitet, hvor både du og eleverne skal være opmærksomme på følgende:
  • Eleverne skal være iført fodtøj, som er egnet til indendørs løb, spring og dans.
  • Forsøgspersonerne, der skal have målt maksimal iltoptagelse på løbebånd og udsættes for en wingatetest, skal følge LIFE-undervisernes anvisninger om sikkerhed.
Det er ikke tilladt at indtage mad i det fysiologiske laboratorium på LIFE Campus. Det er dog tilladt at drikke vand efter fysisk aktivitet.

Datasikkerhed
Eleverne arbejder i forløbet med, hvordan data fra fysiologiske målinger (fx vægt, BMI, fedtprocent og grebsstyrke) kan være markører for deres sundhedstilstand. Måleresultaterne er sundhedsrelevante oplysninger, som både LIFE, gymnasiet og du som lærer er forpligtede til at håndtere sikkert.
LIFE vil ikke opbevare resultater fra elevernes undersøgelser på LIFE's egne platforme. I forberedelsesmodulet skal du og eleverne derfor beslutte, hvordan elevernes sundhedsrelevante data skal gemmes.
Bemærk også, at alle målinger under besøget på LIFE Campus er frivillige. 
LIFE
Du og eleverne skal arbejde med et forberedelsesmodul før besøget på LIFE Campus.

Din rolle og forberedelse

Før forberedelsesmodulet
Inden besøget på LIFE Campus skal du afvikle et forberedelsesmodul, 1. Før LIFE Campus. I planlægningen af modulet skal du være opmærksom på følgende:

Indsamling og behandling af data:
  • Du skal overveje, om og hvordan du vil hjælpe eleverne med at samle og dele sundhedsrelevante resultater.
  • I aktiviteten Forbered besøget skal du og eleverne downloade et resultatskema i Excelformat, der kan bruges til indsamling af resultater på LIFE Campus. Resultatskemaet skal gemmes enten som fysisk print, offline på jeres egne devices eller delt på en platform godkendt af jeres gymnasium.
  • Eleverne skal have adgang til resultatskemaet digitalt eller fysisk under besøget. 
LIFE
I skal danne grupper før besøget på LIFE Campus. (©LIFE)
Gruppedannelse:
  • Du skal overveje gruppeinddelingen i aktiviteten Forbered besøget, hvor eleverne skal inddeles i to store grupper og i mindre grupper på ca. tre. De mindre grupper kalder vi forskerteams. Eleverne skal arbejde i forskerteams under hele besøget på LIFE Campus.
  • Det er en fordel, hvis du eller eleverne har skrevet forskerteamene ind i resultatskemaet inden besøget.

Forsøgspersoner:
  • I aktiviteten Forbered besøget skal I vælge fire forsøgspersoner, der udsættes for særlig stor anstrengelse under besøget. 
  • Du kan gøre forsøgspersonerne opmærksomme på, at de har mulighed for at tage bad på LIFE Campus. Der vil ikke være adgang til bad for alle elever.

Faglitteratur:
  • Der indgår ikke læsning af fagtekster i forberedelsesmodulet. Du kan dog vælge at lade eleverne læse fagteksten om Krustrups model eller anden kernefaglig litteratur, der er tilgængelig på dit gymnasium, før besøget. 
  • Vi anbefaler, at du selv læser fagteksten om Krustrups model, hvis du ikke kender den i forvejen.

Lærerguides:
  • På undervisningsplatformen finder du lærerguides med flere vigtige informationer og forslag til de enkelte aktiviteter, som du kan bruge i din forberedelse. Vi anbefaler, at du orienterer dig i alle lærerguides som en del af din forberedelse. 
Før besøget på LIFE Campus
Inden besøget anbefaler vi følgende:
  • At du orienterer dig i aktiviteter og lærerguides i del 2 På LIFE Campus, så du kan deltage i den faglige dialog med eleverne under besøget.

    Bemærk, at aktiviteterne indeholder én lærerguide, der er relevant for dig, og én LIFE-underviserguide, der kun er relevant for LIFE-underviserne.
           
  • At du tager stilling til, om eleverne skal skrive en af de foreslåede afleveringer i del 3 Efter LIFE Campus efter besøget. 
   
Samarbejdet med LIFE-underviseren
Det er LIFE-underviserne, der varetager undervisningen under besøget på LIFE Campus. Det forventes, at du bidrager aktivt til klasserumsledelsen og den løbende faglige dialog med eleverne.
Eleverne udfører fysiologiske målinger i laboratoriet på LIFE Campus.

Elevforudsætninger  

Eleverne vil have de bedste forudsætninger og få mest muligt ud af forløbet, hvis de forud for besøget har arbejdet med en række centrale emner.

For både biologi A/B og idræt B
Vi anbefaler meget, at eleverne har arbejdet med følgende:
  • Aerob og anaerob energiomsætning
  • Blodkredsløbet/iltens vej til musklerne
  • Sundhed og livsstilssygdomme

Kun for idræt B
Det er en fordel, men ikke afgørende, at eleverne har arbejdet med følgende:
  • Aerob træning
  • Anaerob træning
  • Træning af muskeludholdenhed og muskelstyrke
  • Indirekte testning af iltoptagelse

LIFE's undervisningsplatform  

Alle aktiviteter i Hjerteblod findes på LIFEs undervisningsplatform, som du skal anvende forskelligt i forløbets tre dele:
  • Før LIFE Campus
    Forberedelsesmodulet består af to aktiviteter. Du finder alle instruktioner, materialer og lærerguides på undervisningsplatformen.
      
  • På LIFE Campus
    Under besøget på LIFE Campus anvender LIFE-underviserne undervisningsplatformen til at vise alle materialer. Du og eleverne har adgang til de samme materialer. I kan anvende dem både til efterbehandling og som eksamensmateriale.
      
  • Efter LIFE Campus
    Du finder en fagtekst om Krustrups model, en aflevering og en evaluering af hele forløbet på undervisningsplatformen.

Introduktion til forløbet

Kort om forløbet 

En usund og inaktiv livsstil fører til overdødelighed og sundhedsudfordringer i både Danmark og hele den vestlige verden.
I Hjerteblod skal eleverne besøge det fysiologiske laboratorium på LIFE Campus. De skal udføre fysiologiske målinger, og de skal diskutere, hvordan forskellige træningstyper påvirker deres sundhed.
De skal også undersøge, hvilke træningstyper der motiverer dem, og de skal diskutere, hvilke former for fysisk aktivitet der er hensigtsmæssige for den enkelte. Til sidst skal de formulere motionsanbefalinger til forebyggelse af livsstilssygdomme.

Centrale faglige pointer

I Hjerteblod arbejder eleverne med følgende faglige pointer:
  • Flere og flere mennesker får livsstilssygdomme forårsaget af en inaktiv livsstil.
  • Fysisk aktivitet er vigtigt i forebyggelsen af livsstilssygdomme.
  • Fysiologiske tests og målinger er vigtige metoder i afdækningen af den enkeltes risiko for at udvikle livsstilssygdomme.
  • Sundhedsmodellen kan anvendes som analyseredskab til at vurdere fysiske aktiviteters betydning for den enkeltes sundhed.
  • Motivation er en afgørende faktor ift. livsstilsændringer, fx fysisk aktivitet.

Fagbegreber   

Eleverne arbejder med følgende fagbegreber i forløbet:
  • Aerob energiomsætning
  • Anaerob effekt
  • Anaerob kapacitet 
  • Hjerte-kar-sygdomme
  • Kardiovaskulær fitness
  • RPE (Rate of Perceived Exertion – Borgs skala)
  • Maksimal iltoptagelse (VO2 max)
  • Metabolisk fitness
  • Muskel-skelet-fitness
  • Osteoporose 
  • Type 2-diabetes  
Forsøgspersoner skal udføre særlig anstrengende tests.

Forløbets mål  

Hjerteblod er udviklet med afsæt i faglige mål og kernestof i læreplanerne for biologi A /B og idræt B på stx og htx. 
Nedenfor kan du se alle mål, der danner baggrund for forløbet – både faglige mål og kernestof, læringsmål samt FN’s verdensmål.
Faglige mål:
  • Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger.
     
  • Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale.
     
  • Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
     
  • Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
     
  • Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
     
  • Formulere sig struktureret, såvel mundtligt som skriftligt, om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
 
Kernestof:
  • Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler og arbejdsfysiologi.
     
  • Eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder. 
Faglige mål:
  • Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
     
  • Indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis.
     
  • Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger.
     
  • Opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet.
     
  • Koble cellebiologisk viden med adaptationer i forbindelse med fysisk aktivitet (gælder kun htx).

Kernestof:
  • Centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof.
     
  • Natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner.
     
  • De for undervisningen relevante digitale redskaber.
     
  • De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
I Hjerteblod arbejdes med to overordnede læringsmål. Målet er, at eleverne efter forløbet kan følgende:
  • Analysere og diskutere data fra fysiologiske undersøgelser af iltoptagelse, springhøjde, grebsstyrke og sprinthastighed gennem opstilling og test af hypoteser.
  • Forklare sammenhænge mellem fysisk aktivitet, motivation og sundhed.
  • Argumentere for og formidle viden om hensigtsmæssige motionsformer for den enkelte på baggrund af forskning og egne undersøgelser.
Alle undervisningsforløb fra LIFE tager udgangspunkt i FN’s verdensmål. I Hjerteblod arbejdes der med følgende verdensmål:
  • Verdensmål #3: "Sundhed og trivsel"
Forløbet orienterer sig særlig mod følgende delmål og indikator:
  • 3.4: Inden 2030 skal tidlig dødelighed som følge af ikkesmitsomme sygdomme reduceres med en tredjedel gennem forebyggelse og behandling, og mental sundhed og trivsel skal fremmes.
  • 3.4.1: Dødelighed som følge af hjerte-kar-sygdomme, kræft, diabetes eller KOL. 

Eksamen  

Det faglige indhold i Hjerteblod er relevant for eksamen i biologi A/B og idræt B.
I forløbet findes bl.a. en dansksproget fagtekst, der med fordel kan anvendes som eksamenslitteratur. Herudover har både du og eleverne adgang til en række materialer (figurer, illustrationer, videoer m.m.), der kan anvendes i eksamensmaterialer eller som eksamensbilag.
De skriftlige instruktioner på undervisningsplatformen er ikke udviklet med henblik på brug til eksamen. Instruktionerne understøtter undervisningsaktiviteter på gymnasiet og på LIFE Campus. Hvis dele af Hjerteblod skal indgå i eksamen, skal du supplere med den kernefaglige litteratur, som er tilgængelig på dit gymnasium.
LIFE
Eleverne arbejder med en sundhedsmodel igennem hele forløbet. (©LIFE)

Elevprodukter

Undervejs i Hjerteblod producerer eleverne følgende resultater og delprodukter:
  • Billeder af resultater og observationer på egne devices. 
  • En udfyldt udgave af sundhedsmodellen baseret på Krustrup, P., & Krustrup, B. (2018). Football is medicine: it is time for patients to play! I Br J Sports Med 52 (22), 1412-1413.
  • Et resultatskema med klassens samlede resultater fra de fysiologiske målinger gemt på egne devices eller på gymnasiets egen platform.
  • Motionsanbefalinger formidlet mundtligt eller i en kort video gemt på egne devices.

Aflevering 

Hjerteblod indeholder et oplæg til en aflevering, som du kan vælge at anvende i forlængelse af forløbet.
Formålet med afleveringen er, at eleverne opnår erfaring med at argumentere for hensigtsmæssige motionsformer for den enkelte med udgangspunkt i den faglige viden, de har opnået igennem forløbet.
Formålet er også, at du får mulighed for at evaluere, i hvor høj grad eleverne har opnået forløbets læringsmål.
Afleveringen findes i to udgaver rettet mod hhv.:

Eleverne skal i afleveringen skrive en mail til en fiktiv person. Denne skriftlige form er valgt på baggrund af følgende:
  • Indgangstærsklen for eleverne er lavere end ved de etablerede skrivegenrer (rapport, artikel osv.). 
  • Den skriftlige form giver eleverne mulighed for at arbejde med læringsmålene for Hjerteblod. Dette stilladseres gennem de tre krav til mailen.
  • Mails er en kommunikationsform, som eleverne kender til fra deres hverdag.

Litteratur og baggrundsviden  

Du kan finde oprindelige kilder til data og modeller anvendt undervejs i Hjerteblod herunder.
 
Du kan også finde en litteraturbank, der giver dig mulighed for efterfølgende fordybelse i dele af det faglige indhold. Bemærk, at en del af litteraturen er på engelsk.   
  • Hammelev, D. (2008). Diabetes og insulin – et undervisningshæfte for de gymnasiale uddannelser. Novo Nordisk. Lokaliseret d. 1. august 2023 på H02272 Diabetes.indd (bioside.dk).
    Et hæfte målrettet de gymnasiale uddannelser. Hæftet omhandler type 2-diabetes, træning og insulin.
  • Heady, J.A., Morris, J.N., Kagan, A., & Raffle, P.A. (1961). Coronary heart disease in London busmen – a progress report with particular reference to physique. Epidemiology and Community Health Coronary Heart Disease in London Busmen - PMC (nih.gov).
    Det klassiske studie, der viser forskel i forekomsten af iskæmisk hjertesygdom hos hhv. konduktører og chauffører i engelske busser.
  • Henriksen, C.F. (2018). Kondition – kroppens maksimale iltoptagelse. Netdoktor. Lokaliseret d. 1. august 2023 på Kondition – kroppens maksimale iltoptagelse (netdoktor.dk).
    Letlæselig artikel, som behandler, hvad vores kondition afhænger af, hvad der er den begrænsende faktor og relationen mellem sundhed og kondition.
  • Langan, S.P., & Grosicki, G.J. (2021). Exercise Is Medicine…and the Dose Matters. Frontiers in Physiology Frontiers | Exercise Is Medicine…and the Dose Matters (frontiersin.org).
    Artiklen tager udgangspunkt i træning som medicin og undersøger de gavnlige effekter ved hhv. højintensiv intervaltræning (HIIT) og moderatintensiv udholdenhedstræning (MICT).
  • Magnusson, P. et al. (2005). Fysisk aktivitet og kronisk sygdom I. Ugeskrift for læger Fysisk aktivitet og kronisk sygdom I | Ugeskriftet.dk.
    Artiklen gennemgår i oversigtsform sammenhænge mellem fysisk aktivitet og forskellige kroniske sygdomme (iskæmisk hjertesygdom, hjertesvigt, hypertension).
  • Magnusson, P. et al. (2005). Fysisk aktivitet og kronisk sygdom II. Ugeskrift for læger Fysisk aktivitet og kronisk sygdom II | Ugeskriftet.dk.
    Artiklen gennemgår i oversigtsform sammenhænge mellem fysisk aktivitet og forskellige kroniske sygdomme (type 2-diabetes, fedme, kræftsygdomme, immundysfunktion).
  • Michalsik, L.B. (årstal ukendt). Aerob præstationsevne. Lokaliseret d. 1. august 2023 på aerob-præstationsevne-hæfte.pdf (dif.dk).
    DIF’s hæfte om aerob træning og præstationsevne. Herunder behandles restitutions-, udholdenheds- og konditionstræning.
  • Michalsik, L.B. (årstal ukendt). Anaerob præstationsevne. Lokaliseret d. 1. august 2023 på anaerob-præstationsevne-hæfte.pdf (dif.dk) 
    DIF’s hæfte om anaerob træning og præstationsevne. Herunder behandles tolerance-, produktions- og hurtighedstræning.
  • Saltin, B., & Pilegaard, H. (2005). Metabolisk fitness: fysisk aktivitet og sundhed. Ugeskrift for læger Metabolisk fitness: fysisk aktivitet og sundhed | Ugeskriftet.dk 
    Artiklen fokuserer på betydningen af musklernes metaboliske kapacitet/fitness, der er særligt vigtige for udvikling af stofskifterelaterede sygdomme og dermed for individets sundhed.
  • Sygdomsbyrden i Danmark (2016), Sundhedsstyrelsen Sundhedsstyrelsen (2016). Sygdomsbyrden i Danmark.
    Baggrund for tal om overdødelighed til elevernes diskussion om KRAMS-faktorerne i aktiviteten Livsstilssygdomme. Rapporten kan virke omstændig, men hovedkonklusionerne er præsenteret i den tilhørende pressemeddelelse, som kan findes her: Sundhedsstyrelsen.
  • Torp, C.T (2010). Biokemibogen – liv, funktion molekyle, 2. udgave, figur 138 og 150. Nucleus. Nucleus.
    Figur 138 viser kulhydraternes stofskifte.Figur 150 viser kulhydraters, proteiners og fedtstoffers vej i respirationen.
  • Van Ee, J. E., Kristensen, L., Wolf, T. (2018). Træning af stofskiftekondition. Grundbog i idræt C. stofskifte.pdf (systime.dk)
    Afsnit fra lærebog til idræt C omhandlende stofskiftekondition.
  • Ventilatory threshold testing (årstal ukendt). Lokaliseret d. 1. august 2023 på VT_Testing.pdf (azureedge.net)
    Artiklen gennemgår de fysiologiske forklaringer bag de ventilatoriske tærskelværdier, VT1 og VT2, under aerobt arbejde. De to første sider gennemgår teorien, herefter beskrives forskellige tests.
  • Aalborg Universitet (årstal ukendt). Maksimal iltoptagelse (VO2-maxtest). Lokaliseret d. 1. august 2023 på Maksimal iltoptagelse (VO2-makstest) (aau.dk).
    I denne vejledning kan teoriafsnittet bruges som en introduktion til VO2 max-tests og til målinger af RER. Resten af vejledningen tager udgangspunkt i en Bruce-løbebåndstest, som ikke er helt magen til den test, vi laver på LIFE. Derfor anbefaler vi kun, at du/I bruger teoriafsnittet. 

LIFE's samarbejdspartnere   

Hjerteblod er udviklet i samarbejde med professor Peter Krustrup fra Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Peter Krustrup har bidraget med:
  • ekspertviden om de fysiologiske målinger, der udføres på LIFE Campus
  • ekspertviden om sin model Football is medicine, som eleverne arbejder med igennem hele forløbet
  • medvirken i video om, hvordan forskere arbejder på Syddansk Universitet. 

Vejledning til LIFE-underviserne

Mail til læreren 

To uger inden besøget skal du have kontaktet den besøgende lærer via mail.  Du finder en skabelon til mailen nedenfor.
Undervisningsplatformen anvendes fx i Kolossalen på LIFE Campus. (©LIFE)

Generelt om forberedelse  

Aktiviteternes rækkefølge
Eleverne deltager i syv aktiviteter på LIFE Campus. Aktiviteterne følger kronologien i del 1 "På LIFE Campus". Dog foregår "Maksimal iltoptagelse" og "Anaerobt arbejde" sideløbende.

Anvendelse af undervisningsplatformen
Undervisningsplatformen anvendes på storskærme i laboratoriet og Kolossalen. Fra undervisningsplatformen kan du vise alt relevant materiale (illustrationer, figurer, slides osv.). De aktiviteter, der afvikles på LIFE Campus, har to lærerguides: en rettet mod både den besøgende lærer og dig og en rettet specifikt mod dig som LIFE-underviser.
Eleverne skal ikke anvende undervisningsplatformen på egne devices under besøget på LIFE Campus, men elever og lærere har adgang til alt materiale før, under og efter besøget.  
De fysiske materialer, der udleveres og udfyldes på campus, findes også i digital form på undervisningsplatformen, så elever og lærere kan tilgå det i forbindelse med udarbejdelse af afleveringer eller forberedelse til eksamen efter besøget.

Gruppearbejde
Eleverne arbejder i gennemgående forskerteams på ca. tre elever under hele besøget på LIFE Campus. Gruppedannelsen foregår som en del af forberedelsesmodulet på gymnasiet før besøget. 

Bademuligheder
Der er to elever, der skal gennemføre VO2 max-test, og to elever, der skal gennemføre wingatetest. De oplever større anstrengelse end resten af eleverne. De fire forsøgspersoner får derfor mulighed for at tage et bad på skift på handicapbadeværelset på LIFE Campus. Der vil ikke være adgang til bad for de øvrige elever.

Materialeliste
Du finder forløbets samlede materialeliste nedenfor. 
  • 8 sæt kredsløbspuslespil (brikker, begreber, plakater)
  • 8 blå tuscher
  • 8 røde tuscher
  • 8 trykte udgaver af sundhedsmodellen
  • 1 løbebånd
  • 1 eksemplar af Borgs skala
  • 1 MetaMax + maske
  • 1 pulsmåler (Polar Verity Sense)
  • 1 computer med MetaSoft Studio 
  • 1 InBody-kropsscanner
  • 1 Optojump og Optojump-software
  • 2 hånddynamometre
  • 1 Witty Sprinttimer og display
  • 1 ergometercykel + Lode-softwaren
  • 30 pulsmålere (Polar Verity Sense)
  • 1 iPad - med Polar Team
  • 3 sæt beskrivelser af tre fiktive personer
  • 2 sæt kort med fagbegreber til leg med fagbegreber
  • 2 margretheskåle
Opstilling
Nedenfor kan du se, hvad du skal stille op til de enkelte aktiviteter.
  • Kobl en computer til storskærmen i Kolossalen, så undervisningsplatformen kan vises.
  • Tag op til 8 sæt kredsløbspuslespil samt tilhørende røde og blå tuscher med i Kolossalen.
  • Tag op til 8 fysiske print af sundhedsmodellen med til uddeling i Kolossalen. 
  • Gør op til 4 hypotesetavler klar til VO2 max-test, og find en rød, en blå og en grøn tusch frem.
  • Find 7 trykte udgaver af rollebeskrivelser frem.
  • Sørg for, at der er 1 trykt eksemplar af Borgs skala.
  • Tænd InBody-kropsscanneren og printeren, og tjek, at scanneren er klar til vejning af forsøgspersonerne.
  • Tænd MetaMax (lynmanual), og tjek, at den er opvarmet og kalibreret.
  • Klargør masken, og tjek, at den er ren.
  • Klargør pulsmåleren.
  • Tænd MetaSoft Studio, og tjek, at den er klar til indtastning af patientdata.  
  • Stil whiteboard frem.
  • Gør hypotesetavler til følgende klar:
    - Grebsstyrke/muskelmasse
    - Springhøjde/grebsstyrke
    - Sprinttid/springhøjde
    - Udvikling af effekt under wingatetest
  • Stil følgende frem, så de er klar til brug:
    - Optojump (lynmanual)
    - 2 hånddynamometre
    - Witty Sprinttimer (lynmanual)
    - InBody-kropsscanner + printer.
  • Indstil ergometercykel, og indtast første forsøgsperson i Lode-softwaren (lynmanual).
     
  • Marker sprintområdet foran døren til det fysiologiske laboratorium, så der ikke opstår kollision mellem elever, der sprinter, og elever, der går ud af laboratoriet.
  • Tag 30 Polar Verity Sense-pulsmålere med i Kolossalen.
  • Tag 1 iPad med Polar Team med i Kolossalen, og sæt den til højre og venstre sidevæg, så alle elevers puls vises.
  • Tilslut en computer, så den kan vise video på storskærmen til instruktion af dans og crossfit. 
  • Tag 3 sæt trykte beskrivelser af de tre fiktive personer med i Kolossalen.
  • Fyld 2 margretheskåle med et sæt kort med fagbegreber hver.
Du finder sikkerhedsanvisninger i lærerguides i aktiviteterne. (©LIFE)

Sikkerhed og håndtering   

Bemærkninger om sikkerheden er beskrevet i LIFE-underviserguides i følgende af forløbets aktiviteter:

Du skal desuden være særlig opmærksom på følgende:
  • Det er ikke tilladt at indtage mad i det fysiologiske laboratorium på LIFE Campus. Det er dog tilladt at drikke vand efter fysisk aktivitet.  
  • Eleverne skal være iført fodtøj, som er egnet til løb, spring og dans.
  • Sprintområdet foran døren til det fysiologiske laboratorium skal markeres, så der ikke opstår kollision mellem elever, der sprinter, og elever, der går ud af laboratoriet.
LIFE logo

LIFE Support

Åben alle hverdage

Tlf.nr: 22 34 48 96

Email: information@life.dk

LIFE Fonden

Biologiens Vej 5

DK-2800 Kongens Lyngby

Danmark

Besøg os

LIFE Fonden er støttet af Novo Nordisk Fonden. Copyright © 2018-2025, All Rights Reserved