Danmark kaldes ofte verdensmestre i tillid. Niveauet af tillid i det danske samfund er blandt de højeste i verden. Tillid til offentlige institutioner er nødvendigt i et senmoderne samfund, men hvordan påvirker ny teknologi som AI-systemer danskernes tillid til institutioner? Det skal eleverne undersøge i Black Box.
I forløbet arbejder eleverne med følgende problemstilling:
Hvordan kan AI-systemer bruges i offentlige institutioner, og hvordan kan brugen påvirke borgernes tillid til institutionerne?
Black Box kan benyttes som et selvstændigt undervisningsforløb eller indgå i et længere forløb om fx det senmoderne samfund, ekspertsystemer, velfærdssamfundet, politiske beslutningsprocesser eller fake news.
Hvordan påvirker AI-systemer borgernes tillid til offentlige institutioner?
Centrale faglige pointer
I Black Box arbejder eleverne med følgende faglige pointer:
Danskerne har et højt niveau af tillid til hinanden og til offentlige institutioner.
Samfundsforandringer kan føre til ændringer i borgernes tillid til offentlige institutioner.
Offentlige institutioners brug af AI-systemer kan påvirke borgernes tillid i både positiv og negativ retning.
Borgernes oplevelse af gennemsigtighed, retfærdighed og effektivitet påvirker deres tillid til offentlige institutioner.
AI-systemer findes allerede i høj grad i vores hverdag, og AI-systemer er andet og mere end chatbots.
Fagbegreber
Eleverne arbejder med en række centrale fagbegreber i forløbet. Fagbegreberne introduceres i følgende moduler:
Modul 1 - Tillid:
Tillid
AI-systemer
Bias
Modul 2 - Forandring:
Gennemsigtighed
Retfærdighed
Effektivitet
Forløbets mål
Black Box er udviklet med afsæt i faglige mål og kernestof i læreplanen for samfundsfag A/B på stx og samfundsfag B på htx.
Nedenfor kan du se alle mål, der danner baggrund for forløbet - både faglige mål og kernestof og forløbets læringsmål.
Faglige mål og kernestof
Samfundsfag A stx
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Sociologi
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Samfundsfag B stx
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Sociologi
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Samfundsfag B htx
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, økonomi, politik og teknologisk udvikling til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
undersøge og vurdere samspillet mellem den teknologiske og samfundsmæssige udvikling
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Sociologi
sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling, herunder udvikling i sociale mønstre og kommunikation.
Forløbets læringsmål
I Black Box arbejdes med to overordnede læringsmål. Målet er, at eleverne efter forløbet kan:
vurdere, hvordan brug af AI-systemer kan påvirke tilliden til offentlige institutioner.
argumentere for og imod brug af AI-systemer i offentlige institutioner.
Eleverne møder læringsmålene i forløbets første aktivitet og i den afsluttende evalueringsaktivitet. Alle aktiviteter i Black Box er udviklet som skridt på vejen mod læringsmålene.
FN's verdensmål
Alle undervisningsforløb fra LIFE tager udgangspunkt i FN's verdensmål. I Black Box arbejdes der med følgende verdensmål:
Verdensmål #16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner.
I forløbet arbejder eleverne med en model for ændring i tillid til institutioner. Modellen er udviklet i samarbejde med professor Michael Bang Petersen.
Eksamen
Problemstillingen i Black Box kan bidrage til et eller flere eksamensspørgsmål til den mundtlige eksamen i samfundsfag A/B på stx og samfundsfag B på htx. Læs mere nedenfor.
Mundtlig eksamen
I Black Box arbejder eleverne med følgende problemstilling: Hvordan kan AI-systemer bruges i offentlige institutioner, og hvordan kan brugen påvirke borgernes tillid til institutionerne?
Problemstillingen kan danne grundlag for et eller flere eksamensspørgsmål til den mundtlige eksamen. Følgende er forslag til eksamensspørgsmål til prøveform B:
Redegør for udviklingen af tillid i Danmark over tid.
Undersøg ændringer i tillid og årsager til disse (fx ændringer i samfundsforhold, lovgivning mm.).
Undersøg implementering af nye, digitale systemer i Danmark, og hvilke muligheder og udfordringer de kan medføre.
Diskuter betydningen af høj og lav tillid for et samfund.
Diskuter, hvordan nye teknologier kan påvirke tilliden til offentlige institutioner i et samfund.
Nedenfor finder du en fagtekst om en model for ændring i tillid til offentlige institutioner. Modellen er udviklet til Black Box i samarbejde med professor Michael Bang Petersen fra Aarhus Universitet. Det er vigtigt, at eleverne ikke læser fagteksten, før de arbejder med aktiviteterne i Black Box, da de skal arbejde undersøgende og løbende med de centrale faglige pointer igennem forløbet. Det øvrige skriftlige materiale på LIFEs undervisningsplatform er instruktioner, der ikke er udviklet med henblik på brug til eksamen.
Alle figurer og tekster fra Black Box må anvendes som materialer til eksamen. Du skal selv supplere med yderligere eksamenslitteratur. Du kan bruge følgende samling af artikler, rapporter og kvantitative undersøgelser som inspiration til bilagsmateriale til både prøveform A og B.
Vergo, S. & Petersen, M. B. (2023, 7. december). Kronik:
Tillid er superlimen i vores samfundsmodel. Pas på den, Politiken,
sektion 2, s. 5
Rapporter og kvantitativ data
Andersen, J., Andersen, J. G., Hede, A., Danneris, S. &
Madsen, P.G.H. (2024). Tillid i Danmark 2024, TrygFonden, I TrygFondens
Tryghedsmåling 2024, via https://www.tryghed.dk/viden/tryghedsmaalinger
Lorenzen, M. S., de Vresse, C. H. & van Dalen, A.
(2024). Danskernes forståelse af, holdninger til og brug af (generativ) kunstig
intelligens, Digital Democracy Centre, Samfundsvidenskabeligt Fakultet,
Syddansk Universitet
Ribe, M. Ø. (2021, oktober). Tryghed og tillid til politi og
retssystem, Justitsministeriets Forskningskontor, Justitsministeriet
Aflevering
Black Box indeholder oplæg til en skriftlig aflevering, som du kan vælge at anvende i forlængelse af forløbet. Formålet med afleveringen er:
at eleverne opnår erfaring med at udarbejde et skriftligt notat.
at evaluere om eleverne har opnået forløbets læringsmål.
Du finder oplægget til afleveringen og en lærerguide til det på siden Aflevering til Black Box. Elevernes arbejdstid er estimeret til 2 timer.
Elevforudsætninger
For at få størst muligt udbytte af Black Box er det en fordel, hvis eleverne har kendskab til teori om det senmoderne samfund og individers afhængighed af ekspertsystemer. Det kan give eleverne en større forståelse for, hvorfor det er relevant at undersøge, hvordan anvendelsen af nye teknologier i samfundet kan påvirke borgernes tillid til offentlige institutioner.
Din forberedelse
Generelt om forberedelse
Vi anbefaler, at du læser Black Box igennem, før I begynder på forløbet. Det er vigtigt, at du også læser lærerguides. De indeholder bl.a. praktiske informationer og materialelister til de enkelte aktiviteter. Du kan læse mere om din forberedelse i den første lærerguide i hver aktivitet.
Herudover kan du med fordel:
Bede eleverne logge ind på undervisningsplatformen enten hjemmefra eller i et tidligere modul.
Sammensætte grupper og dele dem med eleverne før undervisningen. Eleverne skal arbejde i de samme grupper på tre igennem hele forløbet.
Du må forvente ekstra forberedelsestid første gang, du underviser i Black Box til fx at orientere dig på LIFE's digitale undervisningsplatform.
LIFE's undervisningsplatform
På LIFE's undervisningsplatform finder du instruktioner og materialer til eleverne. Du finder også lærerguides til de enkelte aktiviteter, som du skal bruge til din forberedelse. Nedenfor kan du se en video, der giver en kort introduktion til undervisningsplatformen.
Introduktion til LIFEs undervisningsplatform.
Det er væsentligt for dig og eleverne at vide følgende:
Det er kun dig, der kan se forløbets lærerguides. Eleverne kan ikke se dem.
Elevernes noter gemmes automatisk.
Eleverne kan kun se deres egne noter. Hverken du eller andre elever kan se de noter, den enkelte elev skriver, og noterne kan ikke deles på undervisningsplatformen.
Det er derfor vigtigt, at alle elever skriver deres egne noter i skrivefelterne på undervisningsplatformen.
Modulplaner
Modulplanerne nedenfor giver dig et overblik over de enkelte moduler. Du kan læse mere om modulernes indhold i Forløbsoverblikket.
Når I er færdige med forløbet, skal du udfylde en brugerundersøgelse. Det tager ca. 5 min. at svare på spørgsmålene. Du skal benytte dig af linket her: Brugerundersøgelse.
Hvis I ikke gennemfører hele forløbet, skal du stadig udfylde brugerundersøgelsen. Din mening er vigtig for os, så vi kan forbedre vores undervisningsforløb.
Didaktiske overvejelser
Lærerrollen
I Black Box arbejder eleverne selvstændigt i grupper ud fra instruktioner på LIFE's undervisningsplatform samt med arbejdsark og en poster fra LIFE Kit.
Vi anbefaler, at du rammesætter og faciliterer elevernes arbejde ud fra instruktionerne her på undervisningsplatformen fx i forbindelse med opstart af aktiviteter og fælles klassesamtaler. Du kan vise siderne fra undervisningsplatformen på en fælles storskærm i klassen. Du finder desuden praktiske informationer, forslag til spørgsmål og differentiering m.m. i lærerguides under trinene i de enkelte aktiviteter.
Når eleverne arbejder i grupper, anbefaler vi, at du indtager en vejledende rolle, hvor du guider eleverne og giver feedback fx i form af spørgsmål, der understøtter deres refleksioner og samarbejde.
Har du tillid til dine venner? I forløbet skal eleverne bl.a. guide hinanden rundt og oplever tillid på egen krop.
Fiktive cases
I Black Box skal eleverne arbejde med én af tre fiktive cases: "AI i gymnasiet", "AI i politiet" og "AI i kommunen". Alle cases er inspireret af virkelige sager. Vi har valgt fiktive cases fremfor virkelige cases for at sikre, at alle elever kommer igennem samme dilemmaer og faglige problemstillinger, uanset hvilken case de vælger.
Du kan læse mere om inspirationen til hver case nedenfor.
AI i gymnasiet
Skal gymnasielærere have lov at bruge et AI-system til at vurdere elevernes skriftlige opgaver? Det skal eleverne undersøge i denne case.
Casen er inspireret af den stigende brug af AI-systemer i danske gymnasier. Hvilke AI-systemer skal være tilladt, og hvordan må de bruges?
I 2024 startede et bachelorprojekt fra Aalborg Universitet en debat om brugen af AI-systemer til karaktergivning i gymnasier. Bachelorprojektet argumenterede for, at bedømmelser ved hjælp af AI var mere ensartede. Det førte til en debat om elevernes retssikkerhed, datasikkerhed og AI-systemernes gennemsigtighed og pålidelighed.
Du kan se et eksempel på et AI-system nedenfor og læse mere debatten:
Skal politiet have lov til at bruge et AI-system, der kan forudsige, hvor og hvornår de skal være til stede i et område? Det skal eleverne undersøge i denne case.
Casen er inspireret af en debat om politiets digitale platform POL-INTEL. Siden 2017 har dansk politi anvendt systemet, der samkører data fra flere kilder. POL-INTEL kan analysere store mængder data og identificere mønstre, der kan understøtte politiets beslutninger i forbindelse med forebyggelse og andre indsatser. Men hvor meget skal politiet have lov til at bruge systemet til?
Brugen af AI-systemer som POL-INTEL rejser spørgsmål om borgernes ret til privatliv, databeskyttelse, diskrimination og retssikkerhed.
Skal kommunerne bruge et AI-system til at forebygge mistrivsel blandt unge? Det skal eleverne undersøge i denne case.
Casen er bl.a. inspireret af et meget omtalt forsøg i Gladsaxe Kommune i 2017. Her udviklede kommunen et AI-system til at opspore tidlige tegn på sociale problemer hos børn og familier. Systemet blev opgivet i 2019 på grund af utilstrækkeligt datagrundlag og manglende lovhjemmel i forhold til GDPR, men udløste en stor debat om brugen af AI i kommunerne.
Nye AI-systemer kan samkøre og analysere store datamængder. Spørgsmålet er, om kommunerne skal have lov til at bruge systemerne som beslutningsstøtte i forbindelse med sagsbehandling.
Du kan læse mere om brug af AI i det offentlige og særligt Gladsaxe-modellen nedenfor:
Officielle retningslinjer og lovning har betydning for, hvilke AI-systemer offentlige institutioner har mulighed for at indføre i virkeligheden. Du kan læse mere om anbefalinger og lovning på området i publikationen nedenfor.
Her finder du mere faglig baggrundsviden og forslag til videre læsning. Afsnittet er tiltænkt dig som lærer, og det spænder derfor bredere end det faglige indhold, som eleverne møder i forløbet.
Tillid
Du kan læse mere tillid som sociologisk begreb i Nicklas Luhmanns: ”Tillid” (1999/1968), Anthony Giddens: ”Modernitetens konsekvenser” (2005/1990) og ”Modernitet og Selvidentitet” (2004/1991) og Robert Putnams: ”Bowling Alone” (2000).
I Black Box skelnes mellem tre typer af tillid:
Tillid til dem, du kender
Tillid til dem, du ikke kender
Tillid til institutioner.
Den anvendte opdeling sker med inspiration fra Lars Torpes ”De stærkes samfund” (2013).
I Black Box undersøger eleverne primært tillid til institutioner, og hvad der kan føre til ændringer i denne tillid. Dette er i overensstemmelse med særligt Giddens betragtninger om nødvendigheden af tillid til komplekse ekspertsystemer i det senmoderne samfund.
Kunstig intelligens
Videoen nedenfor giver dig en helt grundlæggende introduktion til kunstig intelligens (AI). Du kan dele videoen med dine elever, hvis du vurderer, at den kan supplere de videoer, der indgår i de tre cases i forløbets første modul.
Black Box er udviklet i samarbejde med følgende forskere og it-professionelle:
Michael Bang Petersen, Professor ved Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet. Michael Bang Petersen har bidraget med ekspertviden om, hvilken rolle tillid spiller i det danske samfund, og hvordan forandringer i samfundet kan påvirke tilliden. LIFE har i samarbejde med Michael Bang Petersen udviklet modellen for ændring i tillid til institutioner, der anvendes i forløbet.
Dansk IT er en uafhængig interesseorganisation, der med en kritisk og konstruktiv tilgang, forsøger at fremme og styrke brug af it i samfundet, hvor det skaber værdi for samfundet og den enkelte. Dansk IT har bidraget med faglig ekspertise og vejledning i spørgsmål vedrørende AI-systemer, og LIFE har samarbejdet med Dansk IT om at udvælge troværdige cases for forløbet.