Eleverne præsenteres for dagens program og forløbets læringsmål. Derefter repeterer eleverne en række fagord fra WeGrow med udgangspunkt i et begrebsark.
2: Opstart af bakterievækst
Eleverne opstiller og afprøver en hypotese for, hvordan en enkelt variabel påvirker væksten af E. coli-bakterier.
3: Mikroskopi af mikroorganismer
Eleverne undersøger, hvordan mikroorganismer i jorden ser ud, og hvilken rolle de spiller i nitrogens kredsløb. De bruger deres øjne, stereolupper og mikroskoper til undersøgelsen.
4: Sensorteknologi
Eleverne bygger et automatisk vandingsanlæg ved at programmere en micro:bit. Bagefter kommer eleverne med bud på, hvordan sensorteknologi og automatisk styring kan gøre landbruget mere bæredygtigt.
5: Afslutning af bakterievækst
Eleverne måler væksten af E. coli-bakterier i bakterieprøver ved hjælp af et spektrofotometer og afprøver deres hypoteser.
6: Evaluering
Eleverne evaluerer deres egen læring ved at arbejde videre med det begrebsark, som de startede dagen med at udarbejde.