LÆRERVEJLEDNING

Praktiske informationer

Information om besøget

En uge til 14 dage inden besøget bliver du ringet op af en LIFE-underviser, der fortæller dig mere om, hvad du og klassen kan forvente af besøget. Her har du også mulighed for at stille spørgsmål om fx forløbets indhold og din rolle under besøget.
WeGrow Lab varer 5 timer, inkl. to pauser på hhv. 15 og 30 minutter.
Eleverne skal medbringe deres egne sojaplanter. Hvis planterne er gået til og ikke kan medbringes, vil eleverne få mulighed for at deltage i andre aktiviteter.
LIFE 2023
Undervisningen i WeGrow Lab foregår enten i LIFE Labs eller på din skole i LIFE Mobil Lab.

Sikkerhed i WeGrow Lab

Eleverne må ikke medbringe og indtage mad og drikke i laboratoriet. I LIFE Mobil Labs er der ikke opbevaringskapacitet til elevernes jakker og tasker, og derfor skal de efterlades på skolen.
 

Din rolle og forberedelse

I et labforløb er det LIFE-underviseren, der varetager undervisningen. Din rolle på dagen er at bidrage aktivt til klasserumsledelsen.
Vi anbefaler, at du inden besøget har gennemlæst indholdet af WeGrow Lab. Underviserguides på forløbets sider er skrevet til LIFE-underviseren, og dem behøver du ikke at læse.
Medbring elevernes sojaplanter, så de kan undersøge dem nærmere i laboratoriet. 
Vi anbefaler, at eleverne har genbesøgt følgende aktiviteter fra WeGrow:
LIFE
I WeGrow Lab får eleverne mulighed for at undersøge deres sojaplanter i stereolup og mikroskop.

Introduktion til forløbet

Kort om forløbet

I WeGrow Lab arbejder eleverne videre med udfordringen om, hvordan vi kan brødføde verdens voksende befolkning på en bæredygtig måde.
Eleverne arbejder med emnerne mikroorganismer og sensorteknologi fra WeGrow. I labforløbet eksperimenterer de med vækstbetingelser for E. coli-bakterier, de undersøger jordprøver og evt. rodknolde, og de bygger deres egen sensor med en micro:bit og programmerer den til at styre et vandingsanlæg. Undervejs  forholder de sig til bæredygtighed i landbrug og fødevareproduktion.
 

Centrale faglige pointer

  • Jorden er fuld af mikroorganismer, der spiller en rolle i nedbrydningen af organisk materiale.
  • Organisk materiale er en vigtig del af nitrogenkredsløbet.
  • Symbiosen mellem sojaplanten og rhizobiabakterien kan ses, ved at der dannes rodknolde på plantens rødder.
  • Nitrogen kan omdannes fra frit N2 i luften til NH4+ gennem rhizobiabakterierne i rodknoldene.
  • Sensorteknologi spiller en større og større rolle i monitoreringen af afgrøders vækstbetingelser.
  • Sensorteknologi og automatisering kan medvirke til en mere præcis vand- og gødningstilførsel i landbruget.
En my større - må ikke gå for langt ned dog. Gerne synlige mht fagordene

Fagord

Eleverne arbejder med følgende fagord i forløbet:
  • Nitrogens kredsløb
  • Mikroorganisme
  • Bæredygtighed
  • Hypotese
  • Variabel
  • Sensorteknologi
  • Ledningsevne
     

Forløbets mål

Nedenfor kan du se en grafisk oversigt over, hvilke Fælles Mål forløbets overordnede læringsmål relaterer sig til. 
Alle undervisningsforløb fra LIFE tager udgangspunkt i FN's verdensmål. I WeGrow Lab arbejdes der med FN's verdensmål #2: "Stop sult, opnå fødevaresikkerhed og forbedret ernæring samt fremme bæredygtigt landbrug."

Undersøgelseskompetencen

I WeGrow Lab arbejder eleverne med undersøgelseskompentencen, når de gennemfører en observation og et eksperiment. Eleverne opstiller og afprøver egne hypoteser, og de indsamler, analyserer og fortolker data igennem observationer og målinger.
Elevernes undersøgelser er kendetegnet ved, at de arbejder både guidet og åbent. Et eksempel på dette er aktiviteten Bakterievækst. Her er elevernes undersøgende arbejde først guidet, ved at de i fællesskab med en LIFE-underviser gennemgår mulige variable og taler om, hvordan en hypotese kan se ud. Herefter bliver undersøgelsen mere åben, da eleverne nu selv skal formulere en hypotese om E. coli-bakteriers vækstbetingelser.

LIFE's samarbejdspartnere

WeGrow er udviklet i samarbejde med forskere fra Novonesis og Novonesis' BioAg-partnerskab, der har verdens største mikrobiologiske forskningsprogram med mere end 500.000 tests på marker i USA.
Novonesis har i næsten to årtier arbejdet med at fremstille produkter, der kan understøtte et mere bæredygtigt landbrug. Novonesis har siden 2013 arbejdet i et partnerskab, der hedder Acceleron BioAg. De biologiske produkter fra BioAg stammer fra mikroorganismer, bakterier og svampe, der eksisterer i naturen i forvejen.
Forskning viser, at mikrober kan øge udbyttet og måske helt erstatte landbrugskemikalier og gødning, samtidig med at de reducerer mængden af CO2. Mikroorganismer hjælper planter med at optage næringsstoffer og med at beskytte planter mod skadedyr og sygdomme.
BioAg-produkter bruges i øjeblikket på mere end 80 millioner hektar landbrugsjord, primært i Nord- og Sydamerika. Novonesis forventer, at BioAg-produkter vil blive brugt på 250-500 millioner hektar landbrugsjord på globalt plan inden 2025.
Rhizobiabakterierne, som anvendes i WeGrow, leveres af Novonesis.
Elevernes undersøgende arbejde er et centralt element i WeGrow Lab.

Vejledning til LIFE-underviserne

Telefonsamtale med læreren

To uger inden besøget skal du have kontaktet læreren for at planlægge besøget nærmere.
Du skal spørge ind til og gennemgå følgende:
  • Hvilke dele af kitforløbet har klassen gennemført? (hvis det er relevant for labforløbet)
  • Tidsplan for dagen
  • Forventningsafstemning med læreren ift. det pædagogiske ansvar og særlige opmærksomheder på klassen
  • Informer om, at klassen skal inddeles i to hold, og at de to hold skal inddeles i maks. fire grupper.
  • Medbringer klassen deres sojaplanter til labforløbet?
  • Ved undervisning i Mobil Lab: Er det muligt at hente en jordprøve i nærheden?

Generelt om forberedelse

Herunder kan du se, hvad du skal forberede til de enkelte aktiviteter i forløbet.
  • Læg følgende frem til hver gruppe:
    - En iPad
    - Et begrebsark og blyanter.
  • Om morgenen skal du forberede væksten af E. colibakterier:
    1. Afmål 50 ml vækstmedie i en konisk kolbe.
    2. Tilføj 5 ml glycerol.
    3. Tilføj et skrab af E. colibakterier.
    4. Sæt kolben i varmeskabet, indtil eleverne skal bruge prøven.
    5. Husk at røre i prøven en gang imellem. 
  • Gør fire iPads klar, og forbind dem med hver deres spektrofotometer.
  • Find de materialer frem, som eleverne skal bruge. Sørg for, at materialerne til bakterievæksteksperimentet er samlet på ét bord, og at de ikke blandes med materialerne til mikroskopiaktiviteten. 
     
  • Du kan med fordel opløse 2 skefulde jord i 200 ml vand fra morgenstunden, så prøven kan stå og trække i længere tid end elevernes prøver. Dette kan give bedre observationer i mikroskopet. 
     
  • Sørg for, at alle micro:bit er opdaterede. 
  • Du skal opdatere micro:bitten, hvis den ikke vil modtage en kode, eller hvis den ikke kan oprette forbindelse til iPad'en. 
  • Giv eleverne en anden micro:bit og opdater micro:bitten, når labforløbet er afsluttet. 
  • Vejledning samt fil til opdatering finder du via dette link
     
  • Kalibrer spektrofotometret ved opstart af analysen i Opstart af bakterievækst.
  • Kalibrer også spektrofotometret, hvis det går ud undervejs.
  • Når spektrofotometeret skal kalibreres, bliver du bedt om at indsætte en tom kuvette. Her skal du indsætte en kuvette med vækstmedie i.
  • Du skal bruge det fulde spektrum til analysen, men eleverne skal aflæse værdien ved 600 nm, da det primært er denne bølgelængde, der bliver stoppet af E. colibakterier.
  • Spektrofotometret skal hele tiden være tilsluttet strøm. Hvis spektrofotometret mister forbindelsen til iPad'en, kræver det en ny kalibrering.
  • 0,5 ml E. coli-stamopløsning pr. gruppe
  • 1 iPad med appen SpectralAnalysis pr. gruppe
  • 1 konisk kolbe (100 ml) pr. gruppe
  • 1 mikropipette pr. gruppe
  • 1 måleglas (10 ml) pr. gruppe
  • 1 spektrofotometer pr. gruppe
  • 1 sikkerhedsbrille pr. elev
  • 1 sæt handsker pr. gruppe
  • 1 tusch pr. gruppe
  • 1-10 dråber eddikesyre pr. gruppe
  • 1-5 dråber glycerol pr. gruppe
  • 1-5 gram salt pr. gruppe
  • 2 reagensglas med låg (15 ml) pr. gruppe
  • 2 kuvetter pr. gruppe
  • 2 pipettespidser pr. gruppe
  • 15 ml vækstmedie pr. gruppe 

  • Medbragte sojaplanter
  • Vand
  • 1 bægerglas pr. gruppe
  • 1 dækglas pr. gruppe
  • 1 engangspipette pr. gruppe
  • 1 forberedt prøve af rodknolde pr. gruppe
  • 1 jordspyd pr. gruppe
  • 1 mikroskop pr. gruppe
  • 1 objektglas pr. gruppe
  • 1 petriskål pr. gruppe
  • 1 pincet pr. gruppe
  • 1 skalpel pr. gruppe
  • 1 ske pr. gruppe
  • 1 skærebræt pr. gruppe
  • 1 sorteringsbakke pr. gruppe
  • 1 stereolup pr. gruppe

  • Jord
  • Vand
  • 1 batteriholder pr. gruppe
  • 1 iPad pr. gruppe
  • 1 micro:bit pr. gruppe
  • 1 transistor pr. gruppe
  • 1 vandpumpe med slange pr. gruppe
  • 2 batterier pr. gruppe
  • 2 bægerglas (250 ml) pr. gruppe
  • 2 ledere (kobbersøm) pr. gruppe
  • 2 ledninger med krokodillenæb pr. gruppe
  • 2 skruer pr. gruppe
  • 5 stage pr. gruppe

  • 1 iPad med appen SpectralAnalysis pr. gruppe
  • 1 mikropipette pr. gruppe
  • 1 spektrofotometer pr. gruppe
  • 1 sæt handsker pr. gruppe
  • 2 reagensglas med låg med E. colibakterieprøven pr. gruppe
  • 2 kuvetter pr. gruppe
  • 2 pipettespidser pr. gruppe
Scan eller klik på QR-koden for at se forløbets sikkerhedsdatablade.

Sikkerhed og håndtering

Der er bemærkninger omkring sikkerheden i følgende af forløbets aktiviteter:
Vær særligt opmærksom på følgende:
  • Borde og udstyr skal afsprittes med 93 % denatureret sprit efter forløbet for at undgå kontaminering efter bakterier og jord.
  • Spektrofotometret kræver særlig håndtering.
  • Der arbejdes med en ikke-skadelig stamme af E. colibakterien.
Læs sikkerhedsdatabladene grundigt. Du finder dem ved hjælp af QR-koden nedenfor.
LIFE, 2024
Eleverne skal observere rodknoldene på sojaplantens rødder.

Underviserplan

Du finder underviserplanen her:
LIFE logo

LIFE Support

Åben alle hverdage

Tlf.nr: 22 34 48 96

Email: [email protected]

LIFE Fonden

Biologiens Vej 5

DK-2800 Kongens Lyngby

Danmark

Besøg os

LIFE Fonden er støttet af Novo Nordisk Fonden. Copyright © 2018-2025, All Rights Reserved