Eleverne introduceres til forløbets problemstilling og læringsmål, og de aktiverer deres forforståelse. Derefter undersøger eleverne, hvordan lys udbreder sig i optiske fibre. Afslutningsvis sender de hemmelige ord igennem en optisk fiber og udspionerer kommunikationen.
Del 2: Fiberforbindelser i Danmark
(2 t. 10 min.)
Eleverne bygger egne lyssensorer og undersøger dæmpning af lys i optiske fibre. Herefter perspektiverer eleverne deres resultater til virkelighedens internet. Det gør de ved at udregne og vurdere risikoen for spionage ved kommunikation med lange optiske fibre af henholdsvis plast og glas.
Del 3: Kvantenøgledistribution
(2 t. 5 min.)
Eleverne spiller det digitale læringsspil Quantum Keys, hvori de afprøver kvantenøgledistribution. I spillet udfører eleverne et fysisk og et digitalt eksperiment, hvor de undersøger forskellen på, hvordan lysbølger og fotoner går igennem to polarisationsfiltre. Eleverne skal også sende og modtage krypterede beskeder i spillet og arbejde med virkelighedsnære cases.
Efter forløbet
(3 t.)
Eleverne kan tilgå udvalgte figurer, data og besvarelser fra forløbet på en samlet noteside. De kan også læse en fagtekst og lave en aflevering i form af en teknisk note til en minister. Notesiden, fagteksten og afleveringen er ikke obligatoriske dele af forløbet, og de indgår derfor ikke i den estimerede tid for det samlede forløb.