Eleverne introduceres til det digitale spil Landebyggeren. Bagefter læser eleverne en fagtekst om næringsstoffer og laver gødning til deres lands jordbund. Til sidst sår eleverne byg i en flaske. Jordbunden med byggen skal vandes og bruges igen senere i forløbet.
2: Katalyse
(4 t. 30 min.)
Eleverne introduceres til fagordene katalyse og katalysator. Bagefter undersøger eleverne, hvordan en katalysator virker ved at lave en reaktion mellem zink og svovlsyre med kobber som katalysator. Til sidst undersøger eleverne sammenhængen mellem reaktionstid og overfladeareal.
3: Produktion
(2 t. 55 min.)
Eleverne læser en fagtekst om ammoniak og katalyse. Efterfølgende arbejder eleverne med produktion af ammoniak i Landebyggeren. Til sidst perspektiverer eleverne brugen af katalysatorer i industrien til deres egen hverdag igennem et kortspil.
4: Miljø
(3 t. 15 min.)
Eleverne arbejder med udvaskning af næringsstoffer til vandmiljøet igennem modelkort. Derefter undersøger eleverne gennemstrømningstiden og risikoen for udvaskning af næringssalte fra deres eget lands jordbund.
5: Perspektivering
(2 t. 30 min.)
Eleverne bruger deres viden til at foreslå en udviklingsstrategi for Mali. De sætter sig ind i Malis klima, jordbund, industri og geopolitiske udfordringer. Til sidst laver de en fælles udviklingsstrategi for Mali.