Eleverne introduceres til det fiktive land som de skal udvikle i det digitale spil Landebyggeren. Bagefter sår eleverne byg i en flaske. Jordbunden med byggen skal vandes og bruges igen senere i forløbet. Til sidst læser eleverne en fagtekst om næringsstoffer og laver gødning til deres lands jordbund.
2: Del 2
(4 t. 30 min.)
Eleverne arbejder med udvaskning af næringsstoffer til vandmiljøet igennem modelkort og undersøger gennemstrømningstiden gennem forskeligge jordbundstyper. Bagefter introduceres eleverne til fagordene katalyse og katalysator og de undersøger, hvordan en katalysator virker ved at lave en reaktion mellem zink og svovlsyre med kobber som katalysator.
3: Del 3
(4 t. 30 min.)
Eleverne undersøger sammenhængen mellem reaktionstid og overfladeareal. Herefter læser eleverne en fagtekst om ammoniak og katalyse. Efterfølgende arbejder eleverne med produktion af ammoniak i Landebyggeren. Til sidst undesøger eleverne risikoen for udvaskning af næringssalte fra deres eget lands jordbund.
4: Del 4
(4 t. 30 min.)
Eleverne bruger deres viden til at foreslå en udviklingsstrategi for Mali. De sætter sig ind i Malis klima, jordbund, industri og geopolitiske udfordringer. Til sidst laver de en fælles udviklingsstrategi for Mali.