I første aktivitet skal eleverne forsøge at smelte forskellige typer af plast sammen. Først skal eleverne bruge prøv-dig-frem-metoden. Senere skal de gå mere systematisk til værks. Til sidst skal eleverne i fællesskab formulere en hypotese, der forklarer, hvad der sker, når man smelter en perleplade.
2: Sortering
I næste aktivitet skal eleverne forsøge at sortere plastaffald i rene plasttyper. Først skal de sortere plastaffaldet uden brug af udstyr. Bagefter skal de bruge en plastscanner. Til sidst ser eleverne en film om plastsortering på et dansk industrielt sorteringsanlæg og taler om udfordringerne ved at sortere plastaffald i rene plasttyper.
3: Produktion
I denne aktivitet skal eleverne forsøge at lave en nøglering af genanvendt plast. Først undersøger eleverne, hvordan plastaffald finsorteres ud fra massefylde. Bagefter laver eleverne en nøglering, som de må tage med hjem. Eleverne skal selv kværne, smelte og støbe plasten til nøgleringen – og undervejs optimere processen.
4: Design
I aktiviteten skal eleverne forsøge at designe et plastprodukt til genanvendelse. Først ser eleverne en film om de store mængder plastaffald, der ikke bliver genanvendt, fordi de fejlsorteres. Bagefter skal eleverne lave et plastprodukt, der er designet til genanvendelse. Plastproduktet skal bestå af flere dele.
5: Evaluering
I sidste aktivitet skal eleverne repetere forløbets faglige indhold i en opgave, hvor de skal visualisere den samlede genanvendelsesproces. De skal også tale om udfordringerne ved at genanvende plastaffald.