LÆRERVEJLEDNING

Introduktion til Plastmissionen

Kort om forløbet

I Plastmissionen bliver eleverne en del af den fiktive virksomhed CoverIt. Virksomheden laver mobilcovers, og direktøren sætter eleverne på en vanskelig opgave: De skal finde ud af, hvordan deres produktion af covers kan blive mere bæredygtig.
Igennem forløbet kortlægger eleverne de forskellige faser i et mobilcovers livscyklus fra råstof til bortskaffelse. Eleverne skal bl.a. arbejde med plastgenstande fra industrien, stressforme, dilemmakort, animationsfilm og digitale værktøjer. Undervejs laver de en livscyklusvurdering (LCA) for deres mobilcovers i det digitale program LCA Pro Tool.
LIFE.
Hvad kan plast holde til? Det skal eleverne undersøge i en stresstest.

Centrale faglige pointer

I Plastmissionen undersøger eleverne, om det er muligt at producere bæredygtige mobilcovers af plast. Eleverne arbejder med følgende faglige pointer: 
  • Et plastprodukts livscyklus består af de fem faser: råstof, produktion, transport, brug og bortskaffelse. 
  • En LCA (livscyklusvurdering) kan bruges til at vurdere et produkts bæredygtighed. 
  • Plast er lavet af polymerer, hvilket gør det svært at nedbryde plasten i naturen. 
  • Plastindustrien bruger forskellige kvalitetstests for at sikre, at deres produkter er holdbare. 
  • Det er nødvendigt at lave til- og fravalg i en bæredygtig plastproduktion. 
LIFE.
De fem faser i et plastprodukts livscyklus.

Fagord

Eleverne arbejder med følgende fagord i forløbet:
  • Livscyklus
  • LCA (livscyklusvurdering)
  • Bæredygtighed
  • Miljøbelastning
  • CO2-udledning
  • Råstof
  • Produktion
  • Bortskaffelse
  • Olieplast
  • Bioplast
  • Genbrug
  • Genanvendelse. 

Forløbets mål

Nedenfor kan du se en grafisk oversigt over, hvilke Fælles Mål forløbets overordnede læringsmål relaterer sig til.
Alle undervisningsforløb fra LIFE tager udgangspunkt i FN's verdensmål. I Plastmissionen arbejdes der med: 
Verdensmål #12: "Ansvarligt forbrug og produktion" med særligt fokus på følgende delmål:
  • 12.5: Inden 2030 skal affaldsgenereringen væsentligt reduceres gennem forebyggelse, reduktion, genvinding og genbrug.
  • 12.6: Virksomheder, især store og transnationale virksomheder, skal opfordres til at benytte bæredygtig praksis og til at integrere oplysninger om bæredygtighed i deres rapporteringscyklus. 
LIFE.
Eleverne skal lave en transportstrategi for den fiktive virksomhed CoverIt.

Fællesfaglige forløb og prøver

Eleverne kan bruge Plastmissionen til deres arbejde med det fællesfaglige fokusområde "Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget". Da forløbet er lavet til 7. klasse, kan det ikke opgives til den fælles prøve i naturfag, men det kan bruges som udgangspunkt for videre arbejde med bæredygtig produktion.
Nedenfor findes der forslag til videre arbejde:
Bæredygtig plastproduktion: 
Opsummer pointer fra forløbet, og lad eleverne arbejde med egne problemstillinger, fx:
  • Råstoffer: Kan man erstatte olie med planter i al plastproduktion?
  • Genanvendelse: Hvad skal der til, for at mere affald kan og vil blive genanvendt?
LCA for andre produkter: 
Brug forløbet som afsæt til at arbejde videre med at undersøge miljøbelastningen af livscyklussen for andre typer af produkter, fx:
  • Er konventionelt landbrug mere miljøbelastende end økologisk landbrug? Undersøg miljøbelastningen af en råvares livscyklus for hhv. et konventionelt og et økologisk landbrug.
  • Er benzinbiler mere miljøbelastende end elbiler? Undersøg miljøbelastningen af en bils livscyklus for hhv. en elbil og en benzinbil.
Du kan læse vejledningen til den fælles prøve i naturfag her, og du kan læse mere om de fællesfaglige forløb og om den fælles prøve på Astras hjemmeside.
LIFE.
Eleverne kan arbejde videre med egne problemstillinger, der fx tager udgangspunkt i LCA.

Din forberedelse

Lektionsplan 

I lektionsplanen kan du få et overblik over forløbets indhold fordelt på lektioner:
IndholdFagligt fokusSærlige forhold
Lektion 1-2Kan du leve uden plast?FællesfagligI skal lave en holdningslinje, der kræver plads.
Lektion 3-4Livscyklus og LCAFællesfaglig med fokus på biologi og geografi
Lektion 5-6BioplastFysik/kemiSkal udføres i et fysik/kemi-lokale. Bemærk, at rengøring af bægerglas tager lang tid. Sørg for at afsætte mindst 15 minutter.
Lektion 7-8Plastens kemiFællesfaglig med fokus på fysik/kemiI skal lave en fangeleg, der kræver plads
Lektion 9-10Vælg jeres råstof Fællesfaglig med fokus på biologi og geografi
Lektion 11-12StresstestFællesfaglig med fokus på fysik/kemiSkal udføres i et fysik/kemi-lokale. Eleverne kan medbringe hverdagsprodukter, som de kan bruge i testen. Se aktivitetens lærerguide for mere info.
Lektion 13-14Made in ... Denmark?Geografi
Lektion 15-16Test jeres bioplast, og Vælg produktion og transport Fællesfaglig
Lektion 17-18Opsamling på stresstestFællesfaglig med fokus på fysik/kemiSkal udføres i et fysik/kemi-lokale eller i et andet lokale med adgang til vand.
Lektion 19-20Plast som affald Fællesfaglig med fokus på geografi
Lektion 21-22Vælg brug og bortskaffelseFællesfagligEleverne skal gå rundt på skolen og løse dele af opgaven.
Lektion 23-24Sammensæt jeres LCA og Evaluering Fællesfaglig
Ændringer gemt
Du kan desuden finde lektionsplanen som wordfil herunder. Den kan fx bruges, hvis I er et team, der skal planlægge forløbet sammen. 

Generelt om forberedelse

Forløbet varer 24 lektioner fordelt over fire uger. Vælger du at fordele de 24 lektioner over mindre end fire uger, skal du være opmærksom på, at der skal gå ca. en uge mellem aktiviteterne Bioplast og Test jeres bioplast og ca. en uge mellem aktiviteterne Stresstest og Opsamling på stresstest, for at eleverne kan opnå de bedste resultater.
Du finder materialelister i den første lærerguide i hver aktivitet.
Hvis du ikke når at gennemføre forløbet inden bookingperioden udløber, kan du bruge guiden herunder til at se, hvordan du kan gennemføre forløbet uden LIFE Kit. 

Materialer i LIFE Kit

Du vil modtage et LIFE Kit, der indeholder de fleste materialer til forløbet. De materialer, der ikke er i LIFE Kittet, er følgende:
  • 3 bægerglas pr. gruppe
  • 1 bunsenbrænder pr. gruppe
  • 1 trefod pr. gruppe
  • 1 net til trefod pr. gruppe
  • 1 filterpapir pr. gruppe
  • 1 vægt pr. gruppe
  • 2,5 g salt pr. gruppe
  • 1 saks pr. gruppe.
Du kan se en detaljeret liste over alt indhold i LIFE Kit via linket herunder.
Hvis flergangsmateriale går i stykker eller mangler, vil vi gerne vide det, så LIFE Kittet er komplet til den næste klasse, der skal modtage det. Du kan give os besked ved at vedlægge en seddel med en beskrivelse af fejl og mangler. Du må meget gerne sætte en post-it eller lignende på defekte genstande, hvis fejlen ikke er synlig. 
LIFE.
Eleverne laver bioplast, der skal tørre i en uge.

Fagopdeling

Plastmissionen er et fællesfagligt forløb, men forløbet er så vidt muligt opdelt i fag. Det vil sige 2 lektioner fysik/kemi, 2 lektioner biologi og 2 lektioner geografi om ugen.
De forskellige aktiviteter er ikke fordelt på enkeltfag, men nogle aktiviteter vil have en kraftig monofaglig toning. Derfor er der også lærerguides med faglig baggrundsviden til flere aktiviteter, så alle faglærere kan varetage aktiviteterne.

Gruppearbejde

Eleverne skal arbejde i de samme grupper gennem forløbet. Vi anbefaler tremandsgrupper.
Når eleverne arbejder i grupper, anbefaler vi, at de arbejder sammen om en enkelt skærm for at styrke gruppesamtalen. Da eleverne undervejs anvender et program, som ikke er kompatibelt med tablet, anbefaler vi, at eleverne arbejder på en computer.

Brugerundersøgelse

Når I er færdige med forløbet, skal du udfylde en brugerundersøgelse. Det tager ca. 5 min. at svare på spørgsmålene. Du skal benytte dig af linket her: Brugerundersøgelse.
Hvis I ikke gennemfører hele forløbet, skal du stadig udfylde brugerundersøgelsen. Din mening er vigtig for os, så vi kan forbedre vores undervisningsforløb.

Sikkerhed og håndtering

   Scan eller klik på QR-koden for at se forløbets    sikkerhedsdatablade.

Sikkerhed og håndtering i aktiviteter

I forløbet bruges materialer, der kræver en særlig håndtering, ligesom der er sikkerhedsforanstaltninger, du skal være opmærksom på. Bemærkninger om sikkerheden er altid detaljeret beskrevet i lærerguides i den enkelte aktivitet. Der er bemærkninger omkring sikkerheden i følgende af forløbets aktiviteter:
Læs sikkerhedsdatabladene grundigt. Du finder dem ved hjælp af QR-koden.

Didaktiske overvejelser

De naturfaglige kompetencer

I forløbet arbejder eleverne med alle fire naturfaglige kompetencer, men de arbejder særlig med undersøgelseskompetencen og kommunikationskompetencen.
  • Undersøgelseskompetencen er central i flere af aktiviteterne med særlig fokus på eksperimentet som metode samt observation og beskrivelse. Eleverne udfører egne undersøgelser og arbejder systematisk med variable, fejlkilder og variabelkontrol for at be- eller afkræfte hypoteser på baggrund af egne data.
  • Kommunikationskompetencen er især i fokus, når eleverne skal argumentere for valg af råstof, produktion, transport, brug og bortskaffelse i LCA Pro Tool. Her arbejder eleverne systematisk med at opbygge en argumentation, og de får løbende feedback på deres argumentation. 
LIFE
Hvor mange gange kan eleverne tabe deres bioplast, inden det går i stykker?

Komplekse spørgsmål

I Plastmissionen bliver eleverne stillet spørgsmål, der ikke har ét rigtigt svar, fx:
  • Hvad er den mest bæredygtige måde at producere plast på?
  • Hvad er den bedste transportstrategi, hvis du skal tage højde for transporttid, CO2-udledning, miljøbelastning, arbejdsforhold og økonomi?
Spørgsmål vedrørende bæredygtighed er karakteriseret ved, at der ikke findes én enkelt løsning. Det er en pointe, som eleverne støder på flere gange i forløbet, og som kan give anledning til frustration, hvis eleverne gerne vil besvare spørgsmålene "korrekt".
Du kan imødekomme elevernes behov for at finde den rigtige løsning ved at fortælle, at der findes mange løsningsforslag, og opfordre dem til at fokusere på deres argumentation i stedet for "det rigtige svar".

Kompleksitetsreduktion

Vi har foretaget mange valg – og fravalg – med henblik på forenkling af et komplekst emne.
  • Bæredygtighed: Bæredygtighed er et komplekst begreb, som rummer en social, en miljømæssig og en økonomisk dimension. Da eleverne arbejder med problemstillingen i en naturvidenskabelig kontekst, er det hovedsagelig den miljømæssige dimension, eleverne skal forholde sig til. Når eleverne arbejder i LCA Pro Tool, møder de dog aspekter af den økonomiske og den sociale bæredygtighed i chatten med kollegaer.
     
  • Livscyklus for plast: Eleverne møder en livscyklusmodel med fem faser: råstof, produktion, transport, brug og bortskaffelse. Det er en forsimplet model af en typisk livscyklus for plast, hvor forarbejdning af råstof til plastgranulater oftest sker på en anden fabrik end produktionen. Desuden vil man I en "rigtig" LCA også medregne transport mellem hver fase i livscyklussen. I den samlede LCA bliver eleverne gjort opmærksomme på transport af råstoffer til produktionsfabrikken, hvis råstofferne ikke kan skaffes lokalt.
     
  • LCA: En LCA er en omfattende rapport, der kortlægger et produkts miljøbelastning fra vugge til grav. For at gøre vurderingen overskuelig for eleverne er alle tal og beregninger gemt bag de to barrer "CO2-udledning" og "Miljøbelastning" i LCA Pro Tool. I en LCA er der mange parametre ud over CO2-udledning, fx biodiversitet, NOx-gasser og svovldioxider. Barren "Miljøbelastning" dækker over disse parametre. I LCA Pro Tool er der også en barre, der viser udgifter. En LCA tager normalt ikke højde for økonomi, men ser udelukkende på miljøbelastning. "Udgifter" er med i programmet, fordi det er en vigtig del af den beslutning, en virksomhed træffer på baggrund af en LCA.
     
  • Plast: Plast er et komplekst, sammensat materiale, som ud over monomerer også består af additiver. Additiverne kan gøre plasten blød eller hård eller mere slidstærk eller få den til at holde farven bedre. Det er fx også additiver, der gør, at polystyren kan bruges til at lave både spande og flamingo af. I forløbet forholder eleverne sig kun til monomerer og polymerer.
LIFE
Eleverne arbejder med en forsimplet livscyklus for plast.

Elevforudsætninger

Plastmissionen er målrettet elever i 7. klasse. Forløbet tager udgangspunkt i, at det kan være første gang, de stifter bekendtskab med forløbets fagord.
Det er en fordel, hvis eleverne har arbejdet i et laboratorie før, men det er ikke en forudsætning.
Det er derudover en fordel, hvis eleverne tidligere har arbejdet med:
  • atomer og molekyler i forbindelse med plasts kemiske opbygning
  • råstoffer.

Læs mere om forløbet

Baggrundsviden om LCA

Hvad er en LCA? Og hvordan arbejder virksomheder med en LCA? Nedenfor kan du læse en baggrundstekst om emnet.

LIFE Labforløb

Plastmissionen er et undervisningsforløb, der kan stå alene eller afsluttes med et besøg i et af LIFE's laboratorier. Besøget i LIFE's laboratorier kan foregå i de regionale LIFE Labs, LIFE Mobil Labs eller LIFE Campus Labs.
Gå ind på din personlige profil, og book et besøg i LIFE’s laboratorier her.
I labforløbet arbejder eleverne videre med udfordringen om bæredygtig plastproduktion ved at undersøge, hvad der skal til for at fuldende den cirkulære livscyklus gennem genanvendelse. Eleverne arbejder med problemstillingen: "Hvordan kan vi genanvende husholdningssorteret plastaffald til et nyt produkt, der også kan genanvendes?" 
Du kan læse mere her.
LIFE.
I Plastmissionen Lab skal eleverne arbejde med genanvendelse af plast.

LIFE's samarbejdspartnere

Plastmissionen er udviklet i samarbejde med LEGO Koncernen.
LEGO Koncernen har bidraget med faglig sparring om kvalitetssikring af plast og givet et indblik i metoder fra LEGO Koncernens egen kvalitetssikring og materialeudvikling. Derudover leverer LEGO Koncernen de plastkødben, som indgår i selve undervisningsforløbet, hvor eleverne skal lave deres egen kvalitetssikring af plast.
LEGO Koncernens mission er at inspirere og udvikle mennesker, der skal bygge fremtiden igennem legens styrke. Alle klodser passer ind i LEGO® System i leg, der gør børn og fans i stand til at bygge, ombygge og genopbygge alt det, de kan forestille sig.
LEGO Koncernen blev grundlagt i Billund i 1932 af Ole Kirk Kristiansen, og navnet er dannet af de to danske ord "LEg GOdt".
LEGO Koncernen er i dag stadig en familieejet virksomhed med hovedsæde i Billund. Dog sælges produkterne nu i mere end 130 lande verden over. For yderligere oplysninger: www.LEGO.com.
LIFE logo

LIFE Support

Åben alle hverdage

Tlf.nr: 22 34 48 96

Email: information@life.dk

LIFE Fonden

Biologiens Vej 5

DK-2800 Kongens Lyngby

Danmark

Besøg os

LIFE Fonden er støttet af Novo Nordisk Fonden. Copyright © 2018-2025, All Rights Reserved