I første del af forløbet starter eleverne med at lytte til en
meditationshistorie, der har til formål at aktivere elevernes forforståelse for
insekter og smådyr. Derefter introduceres forløbets indhold og læringsmål. Til
sidst ser eleverne første afsnit af filmen "Karl og næsehornsbillen".
2: Tag på mikrosafari
(5t. 45 min.)
I anden del af forløbet skal eleverne forberede og gennemføre en tur
på mikrosafari. Først arbejder eleverne med insekter og smådyrs kropsdele,
levesteder og med insekters forvandling. Bagefter indsamler og observerer de
insekter og smådyr fra deres nærområde. Til sidst skal de beskrive deres
observationer i arbejdsbogen og indsende fotos af insekterne og smådyrene til
Arter.dk.
3: Efter mikrosafari
(2t. 40 min.)
I tredje del af forløbet skal eleverne forlænge deres viden om insekter
og smådyr. Først skal de bruge en flipflapper til at arbejde med fagord. Bagefter
skal de bruge deres viden om insekter og smådyrs levesteder til at fylde et
insekthotel, der kan stå på skolens område. Til sidst evaluerer eleverne i
fællesskab forløbets indhold gennem en mimeleg.