Forløbets første del foregår på jeres egen skole. Her bliver eleverne introduceret for scenariet. Først ser de en video, der præsenterer forbrydelsen. Herefter læser de om de fire mistænkte og diskuterer, hvem der kan være den skyldige. Til sidst gennemgår de forløbets læringsmål og fagord.
2: Efterforskning
(5 t.)
Forløbets anden del foregår i et af LIFE's laboratorier. Her efterforsker eleverne spor fundet på gerningsstedet. Eleverne undersøger fx fingeraftryk og tekstilstykker og sammenligner dem med de mistænktes. Undervejs skal eleverne argumentere for, hvordan beviserne kan anvendes, og hvilken mistænkt beviserne peger på.
3: Gerningsperson
(45 min.)
Forløbets sidste del foregår tilbage på jeres egen skole. Her ser eleverne en video, der viser, hvordan deres efterforskning har hjulpet med at finde de skyldige gerningspersoner. I denne lektion skal eleverne også diskutere og argumentere for, om begge gerningspersoner er lige skyldige, og om de bør få den samme straf.