LÆRERVEJLEDNING

Praktiske informationer

Information om besøget

En-to uger før besøget vil du blive ringet op af en LIFE-underviser, der fortæller, hvad du og din klasse kan forvente af besøget. Her har du også mulighed for at stille spørgsmål om fx forløbets indhold og din rolle under besøget.
Kup under Lup består af tre dele:
  • Forberedelse inden LIFE Lab: Første del finder sted på din egen skole og varer 1,5 timer. Du står selv for denne del. Aktiviteten findes her.
  • Undersøgelser i LIFE Lab: Anden del finder sted i et LIFE Lab og varer 5 timer inklusive tre pauser på i alt 60 minutter. Denne del er styret af LIFE-undervisere.
  • Afslutning efter LIFE Lab: Tredje del finder sted på din egen skole og varer 45 min. Du står selv for denne del. Aktiviteten findes her.
LIFE
Hvem har stjålet Inge Lehmanns værdifulde dokumenter fra LIFE? Det skal eleverne efterforske igennem en række naturvidenskabelige undersøgelser.

Sikkerhed i Kup under Lup

Eleverne må ikke medbringe eller indtage mad og drikke i laboratoriet. I LIFE Mobil Labs er der ikke opbevaring til elevernes jakker og tasker. De skal derfor efterlades på skolen.
 

Din rolle og forberedelse

I el labforløb er det LIFE-underviseren, der varetager undervisningen. Din rolle på dagen er at bidrage aktivt til klasserumsledelsen samt at gå i dialog med eleverne om deres undersøgelser.
Du skal indtage rollen som anklager. Din opgave er at forholde dig nysgerrigt og kritisk til elevernes undersøgelser og resultater. På den måde understøtter du både scenariet og elevernes udvikling af kommunikations- og undersøgelseskompetencer. Du skal være opmærksom på, at du ikke skal undervise eleverne i det faglige indhold eller fortælle, hvordan de skal udføre undersøgelsen.
Nedenfor finder du et dokument, som beskriver din rolle og indeholder gode råd.
Du skal inddele eleverne i otte grupper eller makkerpar. Hvis der er færre end 16 elever i din klasse, skal du i stedet lave seks grupper eller makkerpar. Det er vigtigt, at hver gruppe/hvert makkerpar har:
  • én god læser
  • én elev, der kan arbejde selvstændigt med en relativt åben undersøgelse.
Vi anbefaler, at du inden besøget har gennemlæst indholdet af Kup under Lup. Underviserguides på forløbets sider er skrevet til LIFE-underviseren, og dem behøver du ikke at læse. Lærerguides er skrevet til dig som lærer.

Introduktion til forløbet

Kort om forløbet

Der er sket et kup på LIFE. Værdifulde dokumenter af den danske forsker Inge Lehmann er stjålet. Fire personer er mistænkt, men hvem er skyldig?
Dét er scenariet, som eleverne skal arbejde med i Kup under Lup.
Eleverne skal hjælpe med at efterforske sagen. Igennem en række naturvidenskabelige undersøgelser skal de finde beviser og svare på spørgsmålene: Hvem er gerningspersonen, og hvordan kan de bevise det?

Centrale faglige pointer

I Kup under Lup arbejder eleverne med følgende pointer: 
  • Naturvidenskabelige undersøgelser kan bruges til at finde beviser på et gerningssted. 
  • Naturvidenskabelige undersøgelser skal udføres omhyggeligt, for at man kan bruge dem som beviser i en retssag.  
  • Naturvidenskabelige undersøgelser kan bruges som argumentation i forbindelse med en retfærdig rettergang. 

Fagord

Eleverne arbejder med følgende fagord i forløbet:
  • Et spor
  • Et indicie
  • Et bevis
  • Et gerningssted
  • En gerningsperson
  • En mistænkt
  • En undersøgelse
  • En efterforsker
  • Skyldig
  • Uskyldig
  • Retfærdighed
  • At argumentere

Forløbets mål

Nedenfor kan du se en grafisk oversigt over, hvilke Fælles Mål forløbets overordnede læringsmål relaterer sig til.
Alle undervisningsforløb fra LIFE tager udgangspunkt i FN's Verdensmål.
I Kup under Lup arbejdes der med Verdensmål 16.3: Retssikkerheden skal fremmes på nationalt og internationalt niveau, der skal sikres lige adgang til en retfærdig rettergang for alle.

Naturfaglige kompetencer

Nedenfor kan du læse mere om, hvordan eleverne særligt arbejder med undersøgelses- og kommunikationskompetencen.
Undersøgelseskompetencen
I Kup under Lup er der fokus på at udvikle elevernes undersøgelseskompetence. Eleverne arbejder eksperimentelt i laboratoriet og opnår erfaring med:
  • at opstille og gennemføre eksperimenter
  • at bruge laboratorieudstyr, fx mikroskoper
  • at sammenligne og identificere, fx fingeraftryk og sålaftryk.
Kommunikationskompetencen
I Kup under Lup er der fokus på at udvikle elevernes kommunikationskompetence. Eleverne opnår erfaring med:
  • at bruge fagord til at argumentere for en undersøgelses gyldighed
  • at anvende resultater fra undersøgelser til at understøtte og argumentere for et skyldsspørgsmål.
LIFE
Eleverne skal bl.a. undersøge et fingeraftryk og overveje, hvordan det kan bruges som bevis i en efterforskning.

Scenariedidaktik

Kup under Lup er udviklet ud fra en scenariedidaktisk tilgang, hvor eleverne skal opklare et tyveri på LIFE. Den scenariedidaktiske tilgang styrker:
  • Autenticitet: Eleverne skal opklare et tyveri ved at arbejde som efterforskere, hvilket afspejler politiets brug af naturvidenskab til at undersøge spor og drage konklusioner. Gennem simuleringen af en realistisk situation får eleverne erfaring med at anvende deres faglige viden i praksis, hvilket øger deres forståelse.
  • Elevmotivation: Fortællingen om et tyveri og jagten på den skyldige skaber en ramme, der vækker elevernes nysgerrighed. Ved at blive en aktiv del af historien engagerer eleverne sig både følelsesmæssigt og fagligt, hvilket motiverer dem til at arbejde målrettet med opgaven.
  • Kontekst: Historien om Inge Lehmanns stjålne dokumenter giver eleverne en meningsfuld kontekst, hvor de skal bruge deres viden aktivt. Dette kan styrke læringsoplevelsen og gøre det lettere for eleverne at huske det, de har lært.

LIFE's samarbejdspartner

Kup under Lup er udviklet i samarbejde med National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK). NSK har givet sparring på scenariet og indholdet i forløbet.
NSK er en landsdækkende enhed, hvor de mest specialiserede kompetencer i politi og anklagemyndighed er samlet. NSK’s efterforskning og strafforfølgning er målrettet de sager, hvor kriminaliteten gør størst skade på samfundet, og hvor indsatsen har den største effekt, så enheden bedst muligt beskytter Danmark mod de største og skiftende kriminalitetstrusler på både kort og lang sigt.
NSK understøtter desuden hele dansk politi med specialiseret ekspertise inden for bl.a. kriminalteknik, it-efterforskning samt analyse- og efterretningsarbejde.

Vejledning til LIFE-underviserne

Generelt om indholdet

Lærerens rolle:
Kup under Lup er udviklet med et fokus på at aktivere lærerne i undervisningen. Dette skal give lærerne erfaringer med en undersøgelsesbaseret tilgang til undervisning. Der er særligt fokus på, at lærerne opnår erfaring med at stille åbne og nysgerrige spørgsmål, der skal fordre undersøgelse hos eleverne.
I forløbet får lærerne en rolle som anklager. Deres opgave er at gå rundt og høre eleverne fortælle om deres undersøgelser samt lade sig overbevise af eleverne om, hvem gerningspersonen er. Du skal aktivt bruge lærerens rolle i undervisningen, fx ved at bede eleverne præsentere deres fund for anklageren (læreren).
Scenariet i forløbet:
Eleverne skal efterforske et tyveri på LIFE. En gerningsperson har stjålet dyrebare dokumenter, der stammer fra den danske forsker Inge Lehmann, og som var udstillet i et glasmontre. Tyveriet fandt sted om aftenen efter en hovedrengøring tidligere på dagen. Rengøringspersonalet var færdige og havde forladt LIFE inden tyveriet, så alle spor på gerningsstedet stammer fra tidspunktet, hvor tyveriet fandt sted.
Der er kun fire mistænkte, da deres adgangskort er blevet brugt til at komme ind på LIFE. Der er ingen tegn på indbrud, så ingen andre kan være kommet ind. De fire mistænkte er:
  • Yasmin: chef på LIFE.
  • Mette: tidligere ansat på LIFE, der netop er blevet fyret.
  • Elias: en elektriker, der skulle reparere bygningens kameraer, som ikke virkede den dag. Han har fået udleveret et adgangskort til LIFE.
  • Martin: underviser på LIFE.
Tyveriet er begået af Elias, der har brugt sit værktøj til at ødelægge montren og stjæle dokumenterne. Yasmin er dog bagmanden bag tyveriet. Hun ønskede at få fat i dokumenterne, da hun er stor fan af Inge Lehmann.
I første omgang forsøgte Yasmin at betale Elias for at udføre tyveriet, da hun vidste, at han havde brug for penge til sin syge hund. Da han afviste tilbuddet, truede hun med at få ham fyret, så han slet ikke ville have nogen indtægt. Elias har gemt dokumenterne i et skab i kælderen efter aftale med Yasmin.

Telefonsamtale med læreren

To uger inden besøget skal du have kontaktet læreren for at planlægge besøget nærmere. Du skal spørge ind til og gennemgå følgende:
  • Eleverne skal have gennemført aktiviteten Hvad er der sket? på deres egen skole.
  • Tidsplan for dagen.
  • Forventningsafstemning med læreren mht. det pædagogiske ansvar og særlige opmærksomheder på klassen.
  • Informer om, at klassen skal inddeles i 8 grupper eller makkerpar. Hvis der er færre end 16 elever i klassen, skal der i stedet dannes 6 grupper eller makkerpar.
  • Forventningsafstemning med læreren mht., om eleverne på forhånd skal vide, at der er tale om et fiktivt tyveri, eller om det skal holdes skjult indtil forløbets afslutning.
  • Lærerens aktive rolle i forløbet, herunder anvendelse af dokumentet med gode råd og spørgsmål til læreren.

Generelt om forberedelse

Nedenfor kan du se, hvad du skal forberede til de enkelte aktiviteter i forløbet.
Du skal bruge stemplerne til at afsætte de mistænktes fingeraftryk på sporene. Afsæt to af de samme fingeraftryk på hver genstand, så eleverne har et ekstra forsøg. Følgende fingeraftryk skal afsættes på tilhørende spor:
  • Mette: 1 dørhåndtag og 1 flaske
  • Elias: 1 dørhåndtag og 1 flaske
  • Martin: 2 kopper
  • Yasmin: 2 glas
Du skal strege teksten fra tryksagen "Seddel fra gerningssted" ud med Elias' tusch. Sørg for ikke at komme for meget blæk på, men teksten må heller ikke kunne ses. Derefter skal du krølle papiret sammen og folde det ud igen. Til sidst skal du rive papiret i 4 lige store dele, så alle elever får et stykke med overstreget tekst.
Du skal forberede tekstilprøverne fra de mistænkte. Der skal være i alt 8 prøver, 2 fra hver mistænkt. De mistænkte har følgende tekstil:
  • Mette: fleece 1
  • Martin: fleece 2
  • Yasmin: denim
  • Elias: bomuld
Sporene, som er fundet på gerningsstedet, skal se ud, som om de er blevet revet af tøjet, derfor skal du klippe dem skævt. Følgende tekstiler skal gøres klar som spor:
  • Tæt på glasmontre: bomuld fra Elias
  • I kælderen: denim fra Yasmin
Du kan se forløbets samlede materialeliste her:
  • Kort over gerningsstedet 
  • Kulpulver
  • Profilark
  • Tape
  • 1 ark blankt A4-papir pr. gruppe
  • 1 petriskål pr. gruppe
  • 1 børste pr. gruppe
  • 1 sorteringsbakke pr. gruppe
  • 2 sæt handsker pr. elev
  • Kulpulver
  • Læbepomade
  • Profilark
  • Tape
  • 1 bevisark ,"Fingeraftryk", pr. gruppe
  • 1 børste pr. gruppe
  • 1 sorteringsbakke pr. gruppe
  • 2 handsker pr. elev
  • 4 stempler med fingeraftryk
  • 8 spor
  • Blækspor
  • De skriveredskaber, der skal sammenlignes
  • Tape
  • Vand
  • 1 bevisark, "Blækanalyse", pr. gruppe
  • 1 bægerglas (250 ml) pr. prøve
  • 1 papirstrimmel pr. prøve
  • 1 ske pr. prøve
  • De mistænktes håndskriftsprøver
  • Håndskriftsspor
  • Profilarkene
  • 1 bevisark, "Håndskriftsanalyse", pr. gruppe
  • Tape
  • Tekstilspor fra gerningssted
  • Tekstilprøve fra mistænkte
  • 1 bevisark, "Tekstiler", pr. gruppe
  • 1 mikroskop pr. gruppe
  • 1 saks
  • 2 objektglas pr. spor
  • Profilark for de mistænkte
  • Sålaftryksspor fra gerningsstedet
  • Tape
  • 1 bevisark, "Sålaftryk", pr. gruppe
  • 1 plakat, "Oversigt over gerningsstedet"
  • Bevisarkene fra undersøgelserne
  • 1 plakat, "Oversigt over gerningsstedet" 

Didaktiske overvejelser

Kup under Lup er udviklet ud fra en scenariedidaktisk tilgang, hvor eleverne skal opklare et tyveri på LIFE. Den scenariedidaktiske tilgang styrker:
  • Autenticitet: Eleverne skal opklare et tyveri ved at arbejde som efterforskere, hvilket spejler virkelighedens brug af naturvidenskab til at undersøge spor og drage konklusioner. Gennem simuleringen af en realistisk situation får eleverne erfaring med at anvende deres faglige viden i praksis, hvilket øger deres forståelse.
  • Elevmotivation: Fortællingen om et tyveri og jagten på den skyldige skaber en ramme, der vækker elevernes nysgerrighed. Ved at blive en aktiv del af historien engagerer eleverne sig både følelsesmæssigt og fagligt, hvilket motiverer dem til at arbejde målrettet med opgaven.
  • Kontekst: Historien om Inge Lehmanns stjålne dokumenter giver eleverne en meningsfuld kontekst, hvor de skal bruge deres viden aktivt. Dette kan styrke læringsoplevelsen og gøre det lettere for eleverne at huske det, de har lært.
Begge undervisere har rollen som efterforskningsleder i scenariet. Du har ansvaret for ét efterforskningshold bestående af fire efterforskningsteams, hvor hvert team arbejder med én mistænkt. Din kollega har ansvaret for det andet efterforskningshold.
Vær opmærksom på, at I i scenariet ikke ved, hvad der er sket. Derfor skal både du og din kollega være nysgerrige mht., hvad det andet efterforskningshold har fundet frem til.

Underviserplan

Du finder underviserplanen her: 
LIFE logo

LIFE Support

Åben alle hverdage

Tlf.nr: 22 34 48 96

Email: [email protected]

LIFE Fonden

Biologiens Vej 5

DK-2800 Kongens Lyngby

Danmark

Besøg os

LIFE Fonden er støttet af Novo Nordisk Fonden. Copyright © 2018-2025, All Rights Reserved