Kup under Lup er udviklet med et fokus på at aktivere lærerne i undervisningen. Dette skal give lærerne erfaringer med en undersøgelsesbaseret tilgang til undervisning. Der er særligt fokus på, at lærerne opnår erfaring med at stille åbne og nysgerrige spørgsmål, der skal fordre undersøgelse hos eleverne.
I forløbet får lærerne en rolle som anklager. Deres opgave er at gå rundt og høre eleverne fortælle om deres undersøgelser samt lade sig overbevise af eleverne om, hvem gerningspersonen er. Du skal aktivt bruge lærerens rolle i undervisningen, fx ved at bede eleverne præsentere deres fund for anklageren (læreren).
Eleverne skal efterforske et tyveri på LIFE. En gerningsperson har stjålet dyrebare dokumenter, der stammer fra den danske forsker Inge Lehmann, og som var udstillet i et glasmontre. Tyveriet fandt sted om aftenen efter en hovedrengøring tidligere på dagen. Rengøringspersonalet var færdige og havde forladt LIFE inden tyveriet, så alle spor på gerningsstedet stammer fra tidspunktet, hvor tyveriet fandt sted.
Der er kun fire mistænkte, da deres adgangskort er blevet brugt til at komme ind på LIFE. Der er ingen tegn på indbrud, så ingen andre kan være kommet ind. De fire mistænkte er:
Yasmin: chef på LIFE.
Mette: tidligere ansat på LIFE, der netop er blevet fyret.
Elias: en elektriker, der skulle reparere bygningens kameraer, som ikke virkede den dag. Han har fået udleveret et adgangskort til LIFE.
Martin: underviser på LIFE.
Tyveriet er begået af Elias, der har brugt sit værktøj til at ødelægge montren og stjæle dokumenterne. Yasmin er dog bagmanden bag tyveriet. Hun ønskede at få fat i dokumenterne, da hun er stor fan af Inge Lehmann.
I første omgang forsøgte Yasmin at betale Elias for at udføre tyveriet, da hun vidste, at han havde brug for penge til sin syge hund. Da han afviste tilbuddet, truede hun med at få ham fyret, så han slet ikke ville have nogen indtægt. Elias har gemt dokumenterne i et skab i kælderen efter aftale med Yasmin.
To uger inden besøget skal du have kontaktet læreren for at planlægge besøget nærmere. Du skal spørge ind til og gennemgå følgende:
Tidsplan for dagen.
Forventningsafstemning med læreren mht. det pædagogiske ansvar og særlige opmærksomheder på klassen.
Informer om, at klassen skal inddeles i 8 grupper eller makkerpar. Hvis der er færre end 16 elever i klassen, skal der i stedet dannes 6 grupper eller makkerpar.
Forventningsafstemning med læreren mht., om eleverne på forhånd skal vide, at der er tale om et fiktivt tyveri, eller om det skal holdes skjult indtil forløbets afslutning.
Lærerens aktive rolle i forløbet, herunder anvendelse af dokumentet med gode råd og spørgsmål til læreren.
Nedenfor kan du se, hvad du skal forberede til de enkelte aktiviteter i forløbet.
Du skal bruge stemplerne til at afsætte de mistænktes fingeraftryk på sporene. Afsæt to af de samme fingeraftryk på hver genstand, så eleverne har et ekstra forsøg. Følgende fingeraftryk skal afsættes på tilhørende spor:
Du skal strege teksten fra tryksagen "Seddel fra gerningssted" ud med Elias' tusch. Sørg for ikke at komme for meget blæk på, men teksten må heller ikke kunne ses. Derefter skal du krølle papiret sammen og folde det ud igen. Til sidst skal du rive papiret i 4 lige store dele, så alle elever får et stykke med overstreget tekst.
Du skal forberede tekstilprøverne fra de mistænkte. Der skal være i alt 8 prøver, 2 fra hver mistænkt. De mistænkte har følgende tekstil:
Mette: fleece 1
Martin: fleece 2
Yasmin: denim
Elias: bomuld
Sporene, som er fundet på gerningsstedet, skal se ud, som om de er blevet revet af tøjet, derfor skal du klippe dem skævt. Følgende tekstiler skal gøres klar som spor:
Du kan se forløbets samlede materialeliste her: