I forløbets første del bliver eleverne introduceret til
enzymer. Eleverne starter med at tale om enzymer og se en film. Bagefter laver
de et eksperiment, hvor de undersøger enzymer i spyt. Til sidst læser eleverne en
fagtekst om svampe og arbejder med begrebskort.
2: Enzymjagt
(4 t. 40 min.)
I forløbets anden del skal eleverne på enzymjagt i naturen. Eleverne
starter med at planlægge deres indsamling af prøver. Bagefter skal de på
enzymjagt i nærmiljøet og indsamle prøver af jord, planter og svampes frugtlegemer.
Til sidst undersøger de deres prøver for cellulaseproducerende svampe.
3: Fra svamp til vaskemiddel
(2 t. 35 min.)
I forløbets tredje del skal eleverne undersøge industriens
brug af enzymer. Eleverne starter med at læse en fagtekst om enzymers vej fra
svamp til vaskemiddel med særligt fokus på cellulase. Herefter designer eleverne
selv en undersøgelse af cellulases funktion i vaskemiddel. Til sidst læser hele
klassen en kort tekst om enzymer og cowboybukser.