I første kapitel starter eleverne med at undersøge trafikproblemer
i den virtuelle by Blokby. Eleverne bevæger sig rundt i Blokby ved hjælp af AR
(augmented reality). Bagefter skal eleverne optage første del af en video til
byens borgmester. Borgmesteren skal bruge videoen til at overbevise Blokbys borgere
om, at de skal have selvkørende biler i byen.
2: Selvkørende biler
(2 t. 55 min.)
I andet kapitel arbejder eleverne med selvkørende biler som
teknologi. Eleverne møder forløbets robot, Codey Rocky, og gør første erfaringer
med blokprogrammering. Til sidst skal eleverne lære om autonominiveauer for
selvkørende biler.
3: Uheld i trafikken
(2 t. 15 min.)
I tredje kapitel undersøger eleverne de hyppigste årsager
til uheld i trafikken. Eleverne skal bl.a. arbejde med statistik, reaktionstid og bremselængde. Til sidst i kapitlet optager eleverne en video, der
fortæller, hvordan selvkørende biler kan gøre trafikken mere sikker.
Efter
kapitlet skal eleverne bestå "Køreprøve 1".
4: Sensorer
(2 t. 15 min.)
I fjerde
kapitel læser eleverne en fagtekst om sensorer og undersøger robottens sensorer.
Til sidst i kapitlet optager eleverne en video, der forklarer, hvordan sensorer
kan gøre biler mere sikre.
Efter kapitlet skal eleverne bestå "Køreprøve
2".
5: De svære valg
(2 t. 15 min.)
I femte kapitel undersøger eleverne en række etiske spørgsmål
om selvkørende biler. Eleverne skal spille et simpelt computerspil og diskutere
en række dilemmaer. Til sidst optager eleverne en film, der forklarer, hvordan
selvkørende biler kan kodes til at træffe svære valg i uheldssituationer.
Efter
kapitlet skal eleverne bestå "Køreprøve 3".
6: Blokby på autopilot
(45 min.)
I
sjette kapitel skal eleverne se og give feedback på hinandens videoproduktioner.
Alle videooptagelser er pakket ind i en professionelt udført animation, som borgmesteren
kan bruge til at overbevise Blokbys borgere om, at byen skal have selvkørende biler.
Til sidst reflekterer eleverne over fordele og ulemper ved selvkørende biler.